Foto: Pille-Riin Pregel


Miks minna

Ateenat nimetatakse tihti Lääne tsivilisatsiooni hälliks. Linn on 2500 aastat vana ning koosneb eri ajajärkude ehitistest: kõrvuti on nii kivist, tellistest kui betoonist majad. Hoolimata hiljutistest pelutavatest uudistest Kreeka majandushädade kohta on Ateena kultuurihuvilistele endiselt peaaegu et kohustuslik reisisiht.

2004. aastal avati taas 4 km pikkune puudega ääristatud arheoloogiapromenaad, mis on mõeldud vaid jalakäijatele. Akropoli jalamilt algav promenaad ühendab Ateena peamisi arheoloogilisi vaatamisväärsusi ning on muutnud linnasüdame märksa meeldivamaks jalutuspaigaks ja vähendanud kurikuulsaid liiklusummikuid, koos sellega ka heitgaase.

Ent külastajaid ei paelu Ateena juures sugugi vaid iidsed monumendid. Hoolimata praegusest majanduskriisist uhkeldab nüüdisaegne Ateena Euroopa ühe kirevaima ööeluga – alates urbanistlikult šikkidest baaridest grungelikus Monastiraki linnaosas Akropoli jalamil ning lõpetades rafineeritud sohvabaaride ja fusion-köögi restoranidega eksklusiivses Kolonaki linnajaos.

Laevaga pääseb Ateenasse Pireuse sadama kaudu, mis on Euroopa suurim reisisadam. Igal aastal läbib Pireuse sadamat umbes kaks miljonit reisijat, enamik saabub praamide, katamaraanide ja tiiburitega, mis sõidavad Kreeka saarte vahel. Sadamas on 11 tänapäevast kaid kruiisilaevadele. 2004. aasta olümpiamängude ajal peatus siin maailma suurim kruiisilaev Queen Mary II, mida kasutati ujuva hotellina. Sellest ajast on Pireuses peatuvate kruiisilaevade arv hüppeliselt kasvanud. 2008. aastal oli Pireus külastatavuselt maailma kuues kruiisisadam, mida väisas 1,8 miljonit reisijat.

Kreeka saarte vaheliste lühikruiiside jaoks on Pireuse sadam peamine peale- ja mahaminekukoht ning siin peatuvad ka paljud Vahemere- ja ümbermaailmakruiisid. Ateena peamised tõmbenumbrid on vaimustav Akropoli mägi, millel asub majesteetlik viiendast sajandist pärinev Parthenon ning paljupildistatud arheoloogiline vaatamisväärsus Delfi.

Turism moodustab Kreeka sisemajanduse kogutoodangust umbes 18%, seega kui tulete Kreekasse puhkama, turgutate ka kohalikku majandust.

Foto: Pille-Riin Pregel


Millal minna

Kreeka pealinn pulbitseb aasta ringi. Vaatamisväärsustega tutvumiseks on Ateenat kõige mõistlikum külastada soojal ja päikeselisel sügis- või kevadhooajal; juuni teisest poolest augustini võivad palavad ilmad olla liialt väsitavad. Novembrist veebruarini on ilm üsna ettearvamatu, esineb nii karget selget ilma kui ka vihma ja aeg-ajalt isegi lund. See-eest on aga sel perioodil turiste üsna vähe.

Sõit lennujaamast linna

Ateena rahvusvaheline lennujaam (www.aia.gr) asub Ateenast 27 km kaugusel kirdes. Metroo (www.stasy.gr) sõidab otse kesklinna Syntagma väljakule ja Monastiraki linnaossa (Monastirakis tuleb Pireuse sadamasse jõudmiseks ümber istuda), pileti hind on 8 eurot. Lisaks sõidavad lennujaama ja Ateena vahel lennujaamabussid, mida haldab Ateena linnatranspordi organisatsioon (www.oasa.gr). Buss nr X95 sõidab kesklinna Syntagma väljakule ja buss X96 Pireuse sadamasse. Pilet maksab 5 eurot ning sellega saab 24 tunni jooksul sõita piiramatult kõigi ühistranspordivahenditega (nii bussi, trammi kui ka metrooga). Saadaval on ka taksoteenus – päevane sõit lennujaamast kesklinna maksab umbes 35 eurot, öine (keskööst kella viieni hommikul) umbes 50 eurot.

Kuidas liikuda

Kruiisid: Kruiisilaevalt pääseb linna Pireuse sadama kaudu (www.olp.gr), mis asub Ateena kesklinnast 12 km kaugusel. Ekspressbussid viivad reisijad sadamast kesklinna 20–30 minutiga. Busside sagedus ja sõidu maksumus sõltub reisi korraldavast kruiisiettevõttest. Pireusest Monastiraki linnaossa sõidab Akropoli alt ka metroo (roheline joon) – pileti hind on 1,40 eurot (110 penni) ning see kehtib poolteist tundi kõigis ühistranspordivahendites. Kesklinna saab minna ka taksoga, sõidu maksumus Monastiraki linnaossa on umbes 12 eurot.

Ühistransport: Ateena kesklinna on jalgsi avastada puhas rõõm ning enamik peamisi vaatamisväärsusi ongi üksteisest jalutuskäigu kaugusel. Kui peaksite otsustama ühistranspordi (nt bussi, trolli või metroo) kasuks, selgub peagi, et see on odav ja tõhus, ent tihti ülerahvastatud. Pilet maksab 1,40 eurot ning see kehtib poolteist tundi kõigis ühistranspordivahendites. Pileteid müüakse metroojaamades, spetsiaalsetes müügipunktides bussipeatuste lähedal ja tänavakioskites (periptera). Piletid tuleb esimese sõidu algul märgistada. Päevapilet (tuntud ka kui lennujaama pilet) maksab 5 eurot ja võimaldab 24 tunni jooksul sõita piiramatult kõigis ühistranspordivahendites, sellele lisandub üks bussisõit kesklinnast lennujaama või vastupidi.

Autorent: Auto on Ateenas pigem tüütus kui mugavus, sest teedel on tihti ummikud ning parkimine on keeruline ja kallis. Isegi kui reisite linnast välja, on mõistlik minna bussi või praamiga, välja arvatud ehk juhul, kui tahate külastada ebaharilikke kohti. Autoüüri hindade võrdlemiseks vaadake veebilehekülge www.travelsupermarket.com.

Hea teada

Kreeka hädaabinumber: 112

Ateena turismikeskus:tel 00 30 210 331 0392, www.breathtakingathens.com, Dionysiou Aeropagitou 18–20, Makrigianni (Plaka linnaosa ääres)

Valuuta: euro

Suunakood: valige ette 00 30.

Minek - Tulek

Kreeka pealinna Ateenasse saab Eestist lennata mugavalt ühe ümberistumisega. Nii Lufthansa läbi Frankfurti kui ka Turkish Airlines läbi Istanbuli pakuvad suurepärast teenindust ja ka soodsamaid hindu. Tõsi küll, mõnel juhul tuleb arvestada päris hilise saabumisega ja varahommikuse tagasilennuga.

Tuletame meelde, et erinevalt paljudest teistest lennukompaniidest on Lufthansa ja Turkish Airlines´i piletihinna sees ka söök lennuki pardal ja tasuta äraantav pagas.