Mis on veahinnaga lennupiletid?

Veahinnaga lennupiletid on tavapärastest piletitest jahmatavalt soodsamate hindadega. Aeg-ajalt korraldavad suuremad lennukompaniid sooduskampaaniaid, eriti odavlennufirmad, mille käigus müüki paisatud piletid on keskmisest tunduvalt soodsamad. Need pole veahinnaga, sest odavam hind on läbi mõeldud ja põhineb keerukatel kalkulatsioonidel.

Tallinnast New Yorki ja tagasi saab lennata 280 euroga? See paneb nii mõnelgi reisihuvilisel näpud sügelema, ometi väga hea kampaaniahind! Kui Suurde Õuna pakutakse aga lennupileteid hinnaga 112 eurot, siis osa huvilistest kukub kohe broneerima, ent teisi teeb see väga ettevaatlikuks. 280 eurot on tõeline soodsate piletihindade madal ots, aga 112 eurot ei tundu enam realistlik hind. Ja see polegi realistlik, sest keegi pole lennukompaniis või edasimüüja ettevõttes teadlikku otsust teinud, et pileteid taolise hinnaga müüma hakata.

Kuidas veahinnaga piletid tekivad?

Inimliku eksituse tõttu. Isegi, kui veahind on genereeritud automaatselt arvuti poolt, siis keegi on programmeerimisel jätnud selle vigase võimaluse avatuks. Tänapäeval on suur osa lennupiletite hindade loomisest automatiseeritud, ent siiski leidub piisavalt palju hetki, mil keegi peab käsitsi baashindu sisestama. Oletame, et Berliinist Los Angelesse edasi-tagasi lennu baashind peaks olema 740 eurot. Sisestamisel võib kogemata null lõpust ära jääda, mistõttu saab samu pileteid 74 euroga osta.

Veebipõhised lennupiletite vahendajad nagu Momondo ja Skyscanner suhtlevad lennukompaniidega, et vahetada infot ja kuvada korrektseid hindu. Mõnikord võib juhtuda, et lennufirma edastab vahendajale vigase allahindluse protsendi konkreetse lennupileti klassi jaoks. Tulemuseks võib olla regulaarsetest hindadest olulisest odavam lennupilet. Omaette kategooria moodustavad valuuta kõikumistest pärinevad veahinnad. Kui mõne valuuta vääring väheneb olulisel määral, siis võivad sellest riigist väljuvad lennud (kui need on koduriigi valuutas makstud) suure kolinaga odavamaks kukkuda. Nii juhtus 2012. aastal, kui Myanmari pealinnast sai First Class lennupileteid paarisaja euro eest.

Kui tihti veahinnaga lennupileteid ette tuleb?

Viimastel aastatel on ülemaailmsel tasemel leitud veahindu paar korda mõne kuu jooksul. Enne seda esines neid sagedamini, ent arvatavasti võetigi ohtrate juhtumite korral kasutusele piiravaid meetmeid. 2018. aastal on tähelepanu pälvinud näiteks lennud Pariisist Uus-Meremaale 253 euroga, äriklassi piletid Londonist Lõuna-Ameerikasse 500 euroga ja Euroopa linnadest Peruusse 275 euroga. Mõnikord jääb selgusetuks, kas tegu on veahinnaga või ehmatavalt soodsa müügikampaaniaga.

Kust neid leida saab?

Iseenesest saab igaüks kammida läbi lennupiletite otsimootoreid, ent veahinna leidmise tõenäosus on imeväike. Parem on hoida silma peal lennudiile vahendavatel veebilehtedel, sest see hoiab kõvasti aega kokku. Soovitame soojalt kodumaiseid saite Reisitark ja Reisidiilid ning välismaiseid tegijaid Secret Flying ja Fly4free. Tavaliselt on iga lennuleiu juurde märgitud, kui tegu on võimaliku veahinnaga, et hoiatada kasutajaid juba aegsasti ette.

Millised on läbi aegade parimad pakkumised?

Viimase 10-15 aasta jooksul on netiavarustest läbi käinud palju veahindu. Toome mõned näited magusaimatest diilidest:

• Frankfurt-Bangkok-Jakarta (700 eurot, Esimene Klass, Lufthansa)
• Ameerika-Euroopa (45 eurot, Esimene Klass, United)
• Pisa-Johannesburg (111 eurot, Turistiklass, Alitalia ja Egyptair)
• Moskva-Dominikaani Vabariik (184 eurot, Turistiklass, Rossiya Airlines)
• Milano-Brasiilia-Tallinn (179 eurot, Turistiklass, Turkish Airlines)
• Stockholm-New York (126 eurot, Turistiklass, Air Canada)

Kui kaua veahinnad püsivad?

Tavaliselt kustutakse veahinnaga piletid väga ruttu andmebaasist ära. Tegu on väga suurte säästmise võimalustega, nii et teave piletite müügist levib internetis kulutulena. Enamasti parandatakse hinnad juba paari tunni jooksul. Väga harva jäävad sellise hinnaga piletid alles pooleks päevaks või veel kauemaks. Pealegi leidub ostjaid, kes helistavad otse lennufirmasse ja küsivad, mis põhjusel on nii odavaid pileteid üldse müüki pandud. Sellises olukorras on ettevõttel väga lihtne kraan kinni keerata, kuna olukorrast aimu saamiseks ei pea isegi eraldiseisvat uurimistööd tegema.

Miks need paksu pahandust tekitavad?

Osa müüdud veahinnaga piletitest tühistatakse ja raha kantakse ostjale tagasi. Kõik sõltub konkreetse lennukompanii või edasimüüja otsusest. Seepärast peaks ootama vähemalt paar nädalat pärast veahinnaga piletite soetamist enne hotellide ja kohapealsete tegevuste broneerimist. Põhiline soovitus on kätte saada e-pileti number või reservatsiooni PNR-kood ja seejärel oodata mõni nädal, et keegi pileteid ei tühistaks. Kui valitseb vaikus ja kõik tundub toimivat, siis võid juba julgemalt edasiste reisiplaanide tegemisega pihta hakata.

Ajaloos on toimunud mitmeid kohtuvaidlusi ja suuri skandaale, aga tänaseks ei ole võimalik anda kindlat reeglit veahinnaga lennupiletite ostmise kohta. Ameerikas kipub tühistamisi kõige rohkem olema, Euroopas veidi vähem ja Lähis-Ida ning Aasia lennufirmade puhul veelgi harvem. Siiski oleneb lõplik otsus paljudest teguritest: kui paljudele pileteid müüdi, milline on hinnavahe tasuva piletiga, kas eksisteerib oht mainet kahjustavaks skandaaliks jne. Seepärast tasub pärast veahinnaga piletite soetamist lihtsalt äraootavale seisukohale jääda. Kui tühistatakse, siis oled juba arvestanud sellega ette ja kui ei tühistata, siis oled paraja hinnavõidu otsa sattunud!

Reisijuhi lugejad, kas teie olete kunagi veahinna tõttu mõne eriti magusa reisidiili saanud? Andke meile ka teada reisijuht@delfi.ee — põnevamad juhtumid avaldame!