UBERI LUGU | Kuidas sündis maailma hinnaliseim idufirma

 (3)

Uber
UberFoto: Priit Simson

Uber on üks populaarseimaid ja edukamaid idufirmasi, mis pakub alternatiivset taksoteenust. Vaata, milline on olnud firma areng.

Kuus aastat tagasi alustas San Franciscos firma nimega UberCab, mis lasi inimestel auto tellida nutitelefoni abil. Alates sellest hetkest on firma, mida nüüd teame lihtsalt Uberina, kulutulena levinud üle kogu maailma. Hetkel tegutseb Uber 633 riigis.

Näiteks on Uberit ähvardanud mitmed firmad ja isegi oma töötajad. Vaatamata negatiivsele on Uber suutnud säilitada oma taseme ja on jätkuvalt tõusuteel. Näiteks on Uber pidanud sõda ühe oma suurima rivaaliga, milleks on Hiina firma Didi Chuxing.

Peale pikka võitlust ja meeletuid kulutusi andis Uber Didile alla ja müüs oma Hiina äri viimasele 35 miljardi eest maha. Heidame aga pilgu sellele, kuidas Uberi endine tegevjuht Travis Kalanick on jõudnud sinna, kus ta on ja kuidas Uberist sai ülemaailmne fenomen.

Juuni 1998: Travis Kalanick jättis ülikooli pooleli, et arendada otsingumootorit Scour. Samuti võimaldas Scouri üks osa P2P-võrgustiku abil andmete jagamist. Otsingumootori arendamisse investeeris ka endine Disney president Michael Ovitz.

Oktoober 2000: Erinevad firmad kaebasid Scour'i kohtusse ja nõudsid 250 miljardit dollarit kahjutasu. Firma kuulutus välja pankroti, et kaitsa end hagi eest.

Loe veel

Seotud lood:

Aprill 2007: Kalanick müüb 2001. aastal asutatud firma RedSwoosh 23 miljoni dollari eest Akamaile ja temast saab miljonär. Kalanicki sõnul asutas ta firma vaid selleks, et maksta kätte 33 osapoolele, kes esitasid Scouri vastu hagi.

Detsember 2008: Kalanick kuuleb Uberist esimest korda LeWeb nimelisel tehnoloogiakonverentsil. Ta arvab, et see on hea viis, kuidas endale mugavalt nutitelefoni abil auto järgi tellida.

Märts 2009: Garrett Camp, Oscar Salazar ja Conrad Whelan asutavad firma nimega UberCab, mis pakub võimalust lihtsa nupuvajutuse abil tellida musta värvi luksusauto. Mehed teevad mobiilirakenduse algversiooni. Suureks nõuandjaks kõige osas on aga Travis Kalanick.

Jaanuar 2010: Kalanick säutsub Twitteris, et otsib kaaslasi arendamaks äriideed. Temaga liitub Ryan Graves, kellest saab hiljem üks firma juhtfiguuridest.

Juuni 2010: Uber tuleb kasutusele San Franciscos. Kuigi see maksis tollal 1,5 korda tavalisest taksotariifist, võimaldas rakendus tellida endale auto vaid nupu vajutusel. Seetõttu muutus teenus kiirelt väga populaarseks.

Oktoober 2010: Kalanicki sõber Chris Sacca ja Napsteri kaasasutaja Shawn Fanning investeerivad Uberisse 1,25 miljonit dollarit.

Shawn Fanning

Detsember 2010: Firma tegevjuht Ryan Graves astub tagasi, et tema koha saaks võtta Travis Kalanick. Graves ise asub firma peadirektori kohale ja meeste sõnul oli ametikohtade vahetus sõbralik.

Veebruar 2011: Uberisse investeeritakse 11 miljonit dollarit ja firma koguväärtus tõuseb 60 miljoni dollarini. Samuti liitub firma juhatusega Bill Gurley.

Bill Gurley

Mai 2011: Uber tuleb kasutusele New Yorkis. Tänini on just seal peaaegu kõige rohkem sõidujagamisteenuse kasutajaid. Vahemikus aprill 2015 kuni aprill 2016 tehti Uberit kasutades keskmiselt 170 000 sõitu päevas.

Detsember 2011: Uber hakkab rahvusvaheliselt laienema alustades Pariisist. Samuti investeerivad Uberisse kokku 32 miljonit dollarit Menlo Ventures, Amazoni tegejuht Jeff Bezos ja Ameerika Ühendriikide investeerimispank Goldman Sachs.

Juuli 2012: Uber paljastab oma nii-öelda salaplaani "Uber X", mis võimaldab musta värvi luksusautode asemel tellida ka tavalisemaid autosi nagu näiteks Toyota Prius või Cadillac Escalade. Seetõttu muutus ka teenuse hind soodsamaks ja uusi kliente tuli 35% juurde.

August 2012: Uberi peamine rivaal Lyft tuleb San Franciscos turule. Seetõttu läheb lahti hinnasõda ehk kes pakub teenust odavamalt.

Lyfti kaasasutaja John Zimmer

August 2013: Uber laieneb Indiasse ja Aafrikasse. Samuti investeerib Google Ventures Uberisse 258 miljonit dollarit. Uberi koguväärtus kasvab 3,76 miljardi dollarini.

April 2014: Uber alustab UberRUSH teenusega, mis pakub kohaletoomisteenust Manhattanis. Teenuse alghinnaks on seitse dollarit - 3 dollarit alustustasu ja iga järgnev miil (1,6 km) maksab 4 dollarit lisaks.

Juuli 2014: Uber laieneb Hiinasse ja saab 1,2 miljardi dollari suuruse investeeringu. Tänu sellele kasvab firma väärtus 17 miljardi dollarini. Hiinast saab Uberi suurim klient.

August 2014: Uber alustab UberPOOL teenusga, mis laseb sõidukulusi jagada mõne teise samal marsruudil sõitva inimesega.

Detsember 2014: Uber hakkab koostööd tegema Hiina tehnoloogiafirma Baiduga, mis on pakub sarnaseid teenuseid nagu Google. Seetõttu saab Uberist suurte tehnoloogiafirmade konkurent Hiinas.

Jaanuar 2015: Uber tuleb Hong Kongis turule UberCARGO teenusega, mis kujutab endast esemete transporditeenust.

Märts 2015: Uber ostab kaarditeenust pakkuva start-up'i deCarta. Ilmselt seetõttu, et olla vähem sõltuvam Google Mapsist.

Aprill 2015: Uber tuleb turule uue teenusega - UberEAT. See mobiilirakendus laseb toitu tellida ja on sarnane Eesti turul olevale Woltile. Esimesed linnad, kus teenust proovitakse on Los Angeles, Barcelona, Chicago ja New York.

Mai 2015: Uber palkab 40 töötajat Carnegia Melloni ülikoolist, et arendada isesõitvaid autosid. Kalanicki sõnul maksab teenus rohkem, sest raha tahab eelkõige autojuht.

Juuni 2015: Prantsusmaa taksojuhid protestivad Uberi vastu. Samuti leiab California töökomisjon, et sõitjaid vedav autojuht on ettevõtte töötaja, mitte lepinguline partner. See läheb ettevõttele edaspidi aga kallimaks maksma.

September 2015: Uberi investeerib oma Hiina ossa 1,2 miljardit. Konkurent Didi Kuaidi investeerib aga enda firmasse 3 miljardit, et Uberit üle trumbata.

Oktoober 2015: Uber tuleb turule UberRUSH mobiilirakendusega, mis pakub transporditeenust.

Jaanuar 2016: Uber kasvatas 2 miljardit dollarit, et investeerida see rahvusvahelise laienemise plaani.

Veebruar 2016: Vene miljardär Mikhail Fridman investeerib Uberisse 200 miljonit dollarit.

Mai 2016: Uber ja tema suurim konkurent Lyft lahkuvad Texase osariigi pealinnast Austinist, kui kehtestatakse seadus, et autojuhte hakatakse varasemast rangemini kontrollima näpujälje alusel. Samal kuul allkirjastasid Uber ja Toyota koostöölepingu.


Juuni 2016: Uber kasvatas 3,5 miljardit dollarit Saudi Araabia investeerimisfondis. Samal aastal ütles Kalanick, et Uber teenib sadades linnades ülisuurt kasumit, kuid palju raha suunatakse konkurentsisõtta, mis on Uberi ja Hiina firma Didi vahel.


Juuli 2016: Firma saab 1,15 miljardit dollarit lisaks. Raha laenatakse ja põhjenduseks tuuakse madalad intressimäärad ja Uberi laienemine erinevatesse linnadesse. Samal aastal protesteerivad Uberi vastu Ungari taksojuhid ja valitsus ning tulemusena lahkub Uber Ungarist. Kuu keskel teatab aga Uber, et nende teenust on kasutanud 2 miljardit inimest. Juulikuu lõpus liidab Uber oma Hiina äri kohaliku sõidujagamisteenust pakkuva Didiga. Uue firma koguväärtus on 35 miljardit dollarit. Lisaks võttis Hiina valitsus kuu keskel vastu otsuse, millegi muudeti sõidujagamisteenus seaduslikuks.


Aprill 2017: Uber teatas, et lõpetab teenuse osutamise Taanis ja samal kuul andis teada, et lahkub ka Itaaliast. Nimelt keelas Itaalia kohus sõidujagamisteenuse. Uberile anti aega kümme päeva, et lahkuda või muidu ootab neid iga päev 10 000 euro suurune trahv. Kuu keskel kinnitas Uber Bloombergis avaldatud 2016. aasta majandusnäitajaid, mille põhjal oli puhaskahjum 2,8 miljardit dollarit ehk ligi 2,6 miljardit eurot. Firma väärtus oli sellel hetkel ikkagi küllaltki suur - 68 miljardit dollarit.

Juuni 2017: Kaheksa aastat tegevjuhi ametit pidanud Travis Kalanick astub investorite survel tagasi. Juhatuse sõnul oli Kalanicki jaoks Uber alati esimesel kohal, ent uue tegevjuhiga saaks firma pöörata uue lehekülje.

Juuli 2017: Uber otsustab ära minna ka Soomest, sest nende sõnul peale sealne seadusandlus piisavalt hea ja teeb Uberi elu raskeks. Uberi Soome juhi sõnul otsustasid nad panna UberPOPi alates 15. augustist pausile. Samas soovivad nad järgmisel suvel tagasi tulla, kui Soome uus liiklusteenuse akt on jõustunud.

Allikas: uk.businessinsider.com

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

REISIJUHI TOP