Kus võiks saada kõige usaldusväärsemat nõu oma puhkuse- ja reisiplaanide tegemiseks? See on klientide jaoks küsimuste küsimus ja viimastel nädalatel on välja tulnud ka midagi sellist, mis turismitööstuse jaoks on natuke pettumust tekitav.

Abta reisiassotsiatsiooni uuringust selgus, et kuigi üle poolte puhkajatest usuvad, et reisibroneerimine "reisiprofessionaali" abiga aitab oluliselt aega kokku hoida, on umbes sama suur hulk inimesi kahtlevad saadud reisisoovituste kvaliteedi pärast.

Veerand vastajatest arvasid, et nad saavad omale parema puhkuse proffide kaudu reisi tellides. Abta tunnistas, et tulemuste põhjal on turismiettevõtetel veel arenguruumi, kuid "ikkagi on olemas terve hulk suurepäraseid reisiagente ja -operaatoreid, kes tunnevad pakutavaid sihtkohti nagu oma viit sõrme ja nende kliendid tulevad ka järgmise reisi broneerimiseks nende juurde tagasi".

Sellegipoolest on võimalik mõista, miks paljud puhkajad on skeptilised nõuannete suhtes, mille nad reisikorraldajalt saavad. Paljud on samasse sihtkohta juba ennegi reisinud ja teavad ilmselt paremini kohalikke olusid kui kontoritöötajad, kes neile broneeringuid soovitavad. Sellised reisijad teavad, et leiavad ise paindlikumaid lahendusi kui pakutakse reisibüroos. Samas Google´i andmetel otsivad praegu rohkem kui 80 protsenti inimestest oma reisibroneeringuid online´ist, külastavad keskmiselt 26 veebilehte ja kulutavad kaks tundi õige puhkekoha ja soodsaima pakkumise leidmiseks.

Kuid online´is reisipakkumisi otsides tekib täpselt sama küsimus - usaldusväärsuse küsimus. Kõige tuntum reisiveeb TripAdvisor näiteks väidab, et nende põhieesmärk on ilma reisiagentide vahenduseta pakkuda usaldusväärseid nõuandeid päris inimestelt, kes on kohapeal käinud ja postitavad arvustuse oma reisikogemuse põhjal.

Kuid kas see ikka on piisavalt usaldusväärne?

TripAdvisor on alati maadelnud kahe suure probleemiga. Esiteks, kunagi ei saa kindel olla arvustuse postitaja motiivides, miks ta just nii arvas, nagu kirjas on. Teiseks, TripAdvisor pole siiamaani suutnud end kaitsta võltsarvustuste eest, mida postitavad kas majutusasutuste omanikud ise või konkurendid, et teist mustata.

Vaatamata TripAdvisori püüdlustele kästi eelmisel aastal reklaamistandarditega tegeleva ametkonna poolt eemaldada nende saidilt väide, et kõik arvustused on päris reisijatelt ja ausad ning usaldusväärsed. Selle ettekirjutuse pärast ei saagi nüüd reisiarvustuste lehelt lugeda, et tegemist on "arvustustega, mida saab usaldada".

Tundub, et see ettekirjutus osutus õigustatuks, sest selle aasta mais paljastus üks "arvustaja", kes tegelikult oli maailma ühe suurima, Accori hotelliketi tegevjuht. Pole vist vaja lisada, et see kommentaator kirjutas kümneid positiivseid arvustusi omaenda hotelliketi kohta ning halvustavaid arvustusi konkurentide kohta.

Juulis aga upitati TripAdvisori edetabeli tippu üks Brixhami restoran, mida tegelikult polnud olemaski.

Samal ajal liigub aga TripAdvisor vaikselt lähemale traditsioonilisele turismiärile, arendades süsteemi, kus kasutajad saavad nende kaudu broneerida, kirjutades ka reisiarvustusi. Sisse logides ei ole enam kõige olulisemal kohal majutuse leidmine vastavalt teiste kasutajate soovitustele ja hinnangutele, vaid vabade kohtade saadavus ettenähtud kuupäevadel. Sel nädalal käivitati uus süsteem, mille abil saab broneerida ka väiksemaid butiikhotelle ja B&B majutusasutusi. Lühidalt - TripAdvisor muutub aina rohkem tavalise online-reisiagendi sarnaseks.

Kuid kas see on klientide jaoks probleem? Võib ju öelda, et see lisab lihtsalt uue võimaluse mugavaks broneerimiseks samast kohast. Kuid rohkem peab nüüd arvestama sellega, et mida enam broneeringuid tuleb läbi TripAdvisori, seda olulisem on ka iga hinnang hotellidele. TripAdvisor peab siis olema veelgi valvsam arvustuste usaldusväärsuse suhtes, sest sõltub nüüd ka broneeringutest, mida nende arvustuste põhjal tehakse.