Ratastel rändkauplus töötab muuseumipoena, kus sisustuses on kõik nii, nagu nõukogude aja lõpul ja Eesti aja alguses oli: puust kastidega leivariiulid, tsingitud ämbrid, Mehukatti mahlakanistrid, kolmeliitrised purgid plekk-kaantega ja "lahtised" kaalukommid, mis kaalutakse ära rohekassinise kolmnurkse ajastutruu kaaluga.

Foto: Maanteemuuseum

Lavkabuss on siia tulnud 90ndate alguses Soomest, kus see sõitis enne ligi pool miljonit kilomeetrit "kapitalistliku lääne" külades kaupa laiali vedades.

Bussi eelmine omanik Tilsico OÜ hoidis autokauplust töös ligi viis aastat. Sellega toimetati külainimesteni nii erinevaid esmatarbe- kui ka tellimuskaupu. Päevas sõideti bussiga ligi 150-kilomeetrine kaubaring.

Maanteemuuseumisse jõudis rändkauplus varakevadel, kus enne külastajate vastuvõtmist korrastati buss põhjalikult. „Täielikku taastamist me lavkaga ei taotlenud, oluline on buss saada sobilikuks, et võtta vastu külastajaid ning anda aimu rändkaupluste hiilgeajast,“ rääkis maanteemuuseumi kuraator Merily Värs. „Lavka saabumine oli maainimeste jaoks suureks sündmuseks ning kollektiivsest autokaupluse ootamisest sai oluline suhtlemisvorm.“

Foto: Maanteemuuseum

Liikuvat autokauplust kohtab aina harvemini ka praegu külade vahel sõitmas. Kaup viiakse kohtadesse, kus puudub pood. Pangakontorite sulgemise ajal on lavkabussile seltsi pakkumas ka pangabuss.

Foto: Maanteemuuseum

Klientuuriks on peamiselt vanemad inimesed. Ostetakse esmatarbekaupu: söögikraami ja lihtsamaid tööstuskaupu. Tellimise peale tuuakse järgmise kaubaringiga ka erilisemaid artikleid.

Foto: Maanteemuuseum

Muuseumis aga alustab ratastel kauplus paikset tööd 1. juunil kell 12 ning ootab uudistajaid ja ostjaid kuni sügiseni.

Kas oled mõnes lavkabussis ostmas käinud? Jaga oma eredamaid muljeid kommentaariumis.