Tõsiasi on aga see, et praegu paluvad stjuardessid kõigil reisijatel enne lennu algust telefonid lennukirežiimile lülitada. Kuid mis juhtub, kui sa korraldust ei täida? Kahjuks on vastus ebaselge.

Põhjus, miks telefonid turvalisuse kaalutlustel välja tuleks lülitada, peitub selles, et enam kui 3000 meetri kõrgusel hakkab telefon tugevmaid signaale välja saatma ning see võib maapealseid võrke häirida. Kuid sellist asja, et mobiiltelefon oleks lennuõnnetuse põhjustanud, ei ole kunagi juhtunud.

„Telefon ei tohiks lennukit õhust alla tuua,“ selgitas endine Boeingi insener Kenny Kirchoff. „Selles pole asi. Probleem on selles, et mobiiltelefonid häirivad lennuki pardasüsteemide toimimist ning piloodid peavad lennu kriitiliste faaside ajal rohkem tööd tegema. Õhkutõusmine ja maandumine nõuavad väga suurt keskendumist.“

Tehnoloogia aga areneb ja riskid muutuvad ühe väiksemaks. Tegelikult teatas Euroopa Lennuturvalisuse Agentuur (ingkl k European Aviation Safety Agency) juba 2014. aastal, et elektroonilised seadmed ei kujuta endast lennukitele enam mingit riski. Samas tuleb siiski iga lennukit eraldi käsitleda ning olla kindel, et mobiiltelefonide signaalid selle juhtimissüsteeme ei kahjusta.

Paljud lennukid on vajalikud hindamised läbinud ning neis on lubatud lennu ajal pardal olevate mobiiltelefonide kaudu kõnesid pidada. Selliseid õhusõidukeid kasutavad näiteks Emirates, Virgin, British Airways ja veel 27 lennufirmat maailmas.

Samas ei luba Ameerika Lennuturvalisuse Agentuur (lüh ingl k FAA) lennukis mobiiltelefoniga rääkida ning nende kasutamine on karistatav. Keelatud on kõik seadmed, millega on võimalik helistada. Lennufirmad peavad tõestama, et seadmed ei avalda lennukile mingit elektroonilist mõju. Mobiiltelefonid seda paraku teevad.

Samas on ka FAA juba 2012. aastal teatanud, et tsiviillennunduses pole teada ühtegi juhtumit, kui lennuturvalisus oleks pardal olevate väikeste mobiilijaamade tõttu häiritud olnud. Need telefonid (ingl k picocells) annavad reisijatele samasugused võimalused kõne tegemiseks nagu tavalised mobiiltelefonid, kui lennuki pardasüsteemide tööd ei häiri.

„Kokpitis ei ole mingit müstilist seadet, mis näitaks, et pardal on mõni mobiiltelefon, mis pole lennurežiimile lülitatud või on internetti ühendatud,“ selgitavad lennuturvalisuse eksperdid ning seni on selline asjakorraldus neile sobinud. Samas on siiski ebaselge, millal, kuidas ja kas võiks mobiiltelefonide kasutamine olla lubatud.

Praegu kehtivad reeglid, mis keelavad lennuki pardal mobiilide kasutamise, kehtestati 20 aastat tagasi, et kaitsta maapealseid süsteeme mobiiltelefonide raadiolainete eest. Nüüd on aga tehnoloogiamaailm nii palju edasi arenenud, et telefonisüsteemid on võimalik lennukitesse sisse ehitada ning seeläbi igasuguseid potentsiaalseid intsidente vältida. Tegemist on puhtalt tehnilise otsusega, mida Ameerikas ei ole suudetud veel teha.

Ameerika lennuturvalisuse eksperdid lähevad oma selgitustes veelgi segasemaks, kui pärida, millal selline otsus siis ometi tehakse. Nad viitavad avalikkuse survele ning vastavad, et paljud reisijad eelistavad, et lennukis olles ei saa helistada. See olevat pigem reisimist segav faktor, kui kasulik võimalus, sest kui inimesed hakkavad väikeses ruumis teiste lähedal kõva häälega rääkima, ei ole see üldse meeldiv.

Allikas: travelandleisure.com