Malaysia Airlinesi lennu MH370 kadumine oli väga kummaline juhtum, sest lennukist pole siiamaani ühtegi jälge. Pole tõendusi ja inimestel on vaba voli panna juhtunust kokku oma versioon.

Kui lennuk 8. märtsil 2014. aastal kadus, andsid Malaisia võimud kiiresti hinnangu: see oli õnnetus. Olgu, mõtlesid inimesed, kuid kuidas saavad võimud seda nii kindlalt väita, kui pole ei lennukit ega surnukehi, mis seda versiooni tõendaksid? Inimesed, kes uskusid õnnetuse versiooni, üritasid luua oma stsenaariume: tulekahju pagasiruumis või mõra lennukis. Liikusid versioonid piloodi enesetapu kohta.

Kuid oli inimesi, nende hulgas ka aeronautikaeksperte, kes ei uskunud õnnetuse või enesetapu versioone. Nende kahtlustel oli neli peamist tekkepõhjust. Esiteks: lennuki kadumine ilma mayday-signaalita. Teiseks: Malaisia võimud, kes kiiresti tõid põhjenduseks õnnetuse. Miks oli neil vaja seda öelda enne tõendite leidmist, kas nad tahtsid midagi varjata? Miks nad varjasid, et piloodi side oli katkestatud ja et seda saab katkestada ainult inimene? Kolmandaks: lennuk kadus radaritelt. Ehk tegi keegi teadlikult lennuki nähtamatuks?

Neljandaks: 2015. aasta suvi möödus äärmiselt pingeliste rahvusvaheliste sündmuste tähe all. Oli Ukraina kriis, ISIS-e rünnakud. Inimesed olid hirmul ja selliste sündmuste vastu väga tundlikud.

Kuulsamad kuulujutud

Need neli põhjust lõid soodsa pinnase kuulujuttude ja alternatiivsete teooriate levikuks. Esiteks ilmusid teooriad üleloomulike jõudude kohta. Tulnukad röövisid reisilennuki nagu Steven Spielbergi mängufilmis. Või imes must auk lennuki sisse nagu seriaalis „The Twilight Zone”. Või on tekkinud uus Bermuda kolmnurk.

Teiseks on välja ilmunud teooria, mille järgi sooviti takistada sellel lennul reisinud USA tehnoloogiafirma Freescale Semiconductor 20 töötajat jagamast kiibitehnoloogia saladusi Malaisia ja Hiinaga või taheti mõrvata üks töötaja, kellel arvati olevat ühe leiutise patent. Ehk oli tegemist Freescale’i katsega lennuk nähtamatuks muuta? Samuti arvati, et asjasse on segatud USA relvajõud.

Prantsuse kultuuriruumis ongi kõige rohkem levinud nn patenditeooria, kuigi tegelikult patendi omanikku lennukis ei viibinud. Kolmas teooria on, et lennuki kadumises on süüdi eri riigid alates Põhja-Koreast ja Süüria valitsusvägedest ja lõpetades Venemaaga.

Ajakirjandus on neid teooriaid vandenõuteooriateks nimetanud, kuid üheski neis pole otseselt kahtlustatud võimude osalust. Kui võimudele midagi ette heidetakse, siis võimetust müstiliselt kadunud lennuk üles leida või tahtmatust tunnistada, et asjasse on segatud tulnukad.

Teooriad lennu MH370 kadumise kohta on internetis väga levinud ja iga kord, kui leitakse uus lennukitükk, kohandavad versioonid end faktidega.

Kõik need teooriad on faktide, varasemate lennuõnnetuste info, lennundusekspertide seisukohtade ja väidetavate tunnistajate ütluste sümbioos. Palju elemente tuleb narratiivi ka fiktsioonidest – mängufilmidest, koomiksitest jne.