„See on lennureisil pakutavatest roogadest üks keerulisemaid," ütleb Qantase pardal 21 aastat reisisaatjana töötanud Jo.

„See kõlab naljakalt, sest kodus see ju peavalu ei valmista, aga kui arvestada lennukeskkonda, kõrgust ja vajaliku köögiatribuutika puudumist, on see üks raskemaid asju, mida valmistada."

Esimese klassi reisijate toit valmistatakse pardal ning tuuakse lauda keraamiliste taldrikutega. Foto: erakogu

Qantase kokk David Speck kinnitab, et munapuder on tõesti kõva pähkel. „Munade kvaliteet erineb piirkonniti (Qantas kasutab munapudru tegemiseks kaht komponenti - mune ja koort), ja erineb ka koor - Aasia, USA ja Euroopa koorte tekstuur ja konsistents on väga erinev."

Kui Qantase kokk esimest korda retsepti välja töötama asus, muutusid munad alumiiniumkarbikestes keemilise reaktsiooni tõttu roheliseks. Seetõttu kasutatakse täna spetsiaalselt välja töötatud ahjukindlaid karpe. Kuna lennukis pliiti pole, küpsetatakse munapuder lennuki galeeri ahjudes.

Toitlustus on Qantase lendudel asi, millesse suhtutakse väga tõsiselt ning menüü väljatöötamine käib koostöös maailma tippudega.

Igal aastal serveerib lennufirma oma tavaklassi lendajatele viis miljonit rooga, kaks miljonit äriklassis reisijatele ning 400 000 toidukorda esimeses klassis. Uued Qantase lennusaatjad peavad läbima 13 päeva pikkuse teeninduskoolituse, et selleks täpsust nõudvaks soorituseks ettevalmistunud olla.

Koolitused toimuvad lennuki sisemust imiteerivates ruumides, kus selguvad teeninduse tugevused ja nõrkused (näiteks - alati tuleb reisijale toitu serveerides silmas pidada, et salvrätiku Qantase logoga pool oleks alati asetatud reisijale nähtavalt).

18 aastat Qantase heaks töötanud ja täna uusi reisisaatjaid välja koolitav Kirra ütleb, et keerulisim ülesanne on kahvlite ja nugade lauale asetamine. „Me peame oma uute töötajatega väga pikalt harjutama seda, kuidas õigesti kahvlite ja nugadega ümber käia. Paljud neist on loomingulised ja harjutavad ülesannet piinlikku täpsuseni hotellis järgmiseks koolitussesissiooniks välja puhates jääkuubikutega."

Sellised näevad välja Qantase uute lennuteenindajate koolitused. Foto: erakogu

20 aastat tagasi olid enamike lennufirmade pardal serveeritavad toidud enne serveerimist külmutatud ja ette pakendatud. Tänapäeval tehakse äriklassi ja esimese klassi reisijate tarbeks kogu toit pardal.

Rohelised oad kupatatakse keevas vees, steik küpsetatakse ahjus ning kitsejuustu tortellinile asetatakse krevetid ja riivitud juust.

Esimese ja äriklassi menüü muutub iga kolme kuu tagant ning uue menüü ettevalmistusajaks on 11 kuud. Kõige populaarsem roog menüüs on steigivõileib, mis on menüüsse alles jäänud ka pärast 20 aastat.

Mida siis lennusaatjad pardal valmistada ei saa, kui kõik see eelnev on lihtsasti tehtav? Lihtne vastus on see, et pardal pole röstereid.

„See oleks väga tore, kui saaksime pardal pakkuda ka röstsaia. See oleks minu soov, kui küsitaks, mida lihtsat sooviksin menüüsse lisada," ütleb Kirra.