Antud juhul võib küll rääkida pigem kaugusrekordist, sest kallutatavate rootoritega lennumasinate (tiltrotor aircraft) kiirusrekordina on praegu kirjas Bell Boeingu V-22 Osprey mõni aasta tagasi saavutatud 509 km/h. V-22 on mõeldud sõjaliseks kasutuseks, AgustaWestlandi AW609 aga otseselt eralennukiks, millega jõukamad kodanikud võiks kiiresti ühest linnast teise jõuda.

AgustaWestland, Briti ja Itaalia ühisfirma, olles traditsiooniliselt tootnud vaid helikoptereid, otsib selgelt turgu ka rootorlennumasinatele. Rekordlend algas Yeovilist, Inglismaalt, kus lennuk kokku pandi, ning sellega lennati Itaaliasse Cascina Costasse. Kiirus on sellise väikelennuki suurimaid eeliseid, mida soodustab helikopteri stiilis vertikaalne õhkutõus ja seejärel juba turbopropellerlennukina läbi pilvede kihutamine.

Sellega saaks lennutada eriti tähtsaid isikuid, aga ka võtta ette vaid helikopteritega võimalikke lende naftapuurtornidele ja kohtadesse, kuhu tavaline lennuk maanduda ei saa. Eriti head oleks sellised lennuvahendid kiirreageerimist nõudvates situatsioonides, sest õhkutõus võtab vähem aega kui lennukil ja lend õhus on kiirem kui helikopteril.

Rootorlennumasina (või helikopter-lennuki) AW609 esimene lend toimus juba 12 aastat tagasi, kuid arendustöö on nüüdseks turule toonud eralennumasina, mis suudaks võtta peale korraga üheksa reisijat. Maksimaalseks lennukauguseks on praegu 2036 kilomeetrit. Nüüd demonstreerib helikopteritootja seda rootorlennukit, et saada ametlik lennuluba USA lennundusametilt FAA, loodetavasti aastaks 2017. Siis oleks ka turg nende lennuvahendite müügiks avatud.

Selle lennumasina arendustöö algas juba ligi 20 aastat tagasi, kui projektis osalesid ka helikopteritootja Bell ja lennukitootja Boeing, uuemal ajal on viimased aga läinud oma teed sõjalennumasinaga V-22 Osprey ja AgustaWestland jäi arendama oma toodet AW609. Varem, kui Bell veel aktiivselt programmis osales, kandis lennumasin tähist BA609.
Prototüüp BA609

Selliste lennumasinate iseärasuseks on rootorid, mis õhkutõusu järel pööratakse lennuasendisse ja nii saab helikopterist ühe liigutusega propellerlennuk. AW609 võimaldab vertikaalset õhkutõusu ja maandumist (VTOL), V-22 lisaks ka lühikeselt hõõvõturajalt õhkutõusu ja maandumist (STOL). katsetusi selliste lennumasinatega on tehtud 1930. aastatest alates, Westlandi esimene variant pärineb juba 1968. aastast.

AW609 näitajad

  • Meeskond 1 või 2
  • Reisijaid 6 kuni 9
  • lennuki pikkus 13,4 m
  • lennuki kõrgus 5 m, rootorid üleval 6,7 m
  • tiivaulatus 11,7 m
  • rootorite läbimõõt 7,9 m
  • Tühikaal 4755 kg, võimaldab lasti kuni 2500 kg
  • Kütust võtab 1120 kg, kulutades 450 kg tunnis
  • Mootorid: kaks Pratt & Whitney Canada PT6C-67A turboshaft-mootorit, kumbki 1447 KW
  • maksimumkiirus lubatud 543 km/h, kruiisikiirus 482 km/h
  • Lennukaugus 1390 km, lisapaakidega enam kui 2000 km
  • lennukõrgus 7600 m, tõusukiirus 7,6 m/s

Igapäevases liikluses sõiduautosid sellised lennumasinad veel välja ei vahetaks, sest on oletatud, et ühe AW609 hind võib asetuda kuskile 35 miljoni dollari kanti. Firmal on juba 60 tellimust sellisele lennumasinale.

Konkurendid:

V-22 Osprey tegi oma esimese lennu juba 1989. aastal, viimastel andmetel on sellise lennumasina hinnaks 72 miljonit dollarit. Neid on valminud juba enam kui 200 ja lendavad nad USA merejalaväe ja õhujõudude käsutuses. Mullu töötati välja ka süsteem, mis võimaldab sellele lennumasinale rakette külge panna, et võimalikult lahingutegevuses osaleda.
Oma rootorlennukit töötab välja ka Sikorsky, kontsepti nimeks on S-97 Raider ja esimese lennu tegi see selle aasta mais. Aga S-97 paistab liigituvat siiski veel helikopterite hulka.