Palju muutusi ootab meid ees seoses uute tehnoloogiate tuleku ja uute ärimudelitega. Reisija iga liigutust suudavad erinevad tarkvarad paremini ette näha, sest oma käitumist paljastame me sotsiaalvõrkudes. Samuti proovitakse aina rohkem inimeselt inimesele teenuseid: AirBNB ehk majutus kohalikelt, Über ehk taksosarnane transporditeenus kohalikelt ja muud sellised ärimudelid panevad traditsioonilised ärid proovile. Kuid lisaks hakkavad lennufirmad katsetama ka uusi valikuvõimalusi, mis võiksid reisijaid just nende lennukisse tuua ja otsingurobotid teevad erinevatelt saitidelt otsimise meie eest ise ära.

1. Lennujaamad ja hotellid hakkavad meid rohkem jälgima

Selleks, et paremat teenust pakkuda (nii nad väidavad), hakkavad lennujaamad ja hotellid kliente rohkem jälgima. Soomes Vantaa lennujaamas plaanitakse WiFi abil jälgida, kus lennureisija parajasti asub, et ta siis kiirelt õigesse väravasse juhtida, kui lennuk hakkab välja lendama. San Franciscos ja Amsterdamis paigaldatakse andureid ehk iBeaconeid, mille järgi saab mobiilikasutaja asukoha täpselt välja peilida. Hotellid on huvitatud teadasaamisest, kas klient on ikka numbritoas, kui toakoristaja tuleb või istub juba all baaris. Brändipoed tahavad sisenenud klienti jälgida, et soovitada just talle sobivaid riideid.

2. Hotellides ootab parem uni

Uneprobleemid teevad muret ka hotellidele - inimesed, kes jäävad välja puhkamata, on kriitilisemad ja kurdavad pärast teistelegi, et seal hotellitoas ei saanud üldse välja magada. Nii nagu kaubanduskeskused ja kasiinod tekitavad helisid, mis sunniksid rohkem ostma, nii on ka hotellidesse hakanud ilmuma und soodustavad lisaseadmed - ambientne valgustus, valge müra generaatorid, mobiilirakendused, mis jälgivad magaja unefaase kuni pulsimõõtjateni välja, mida mõni hotell jagab tasuta. Hea uni on hotelli uhkus. Vaata siit, kuidas ise oma une eest reisil kõige paremini hoolt kanda.

3. Otse inimeselt inimesele: öömaja, transport ja muud asjad

Inimeselt inimesele teenused, kus firmad vahelt välja jäetakse, on suurte skandaalidega tulnud, et jääda. Vähemalt oma nišis on sellistele teenustele tarbijaid koos oma puuduste (väiksem usaldusväärsus) kui eelistega (odavam hind). Über vahendab transporditeenust, mida võivad pakkuda autoomanikud linna saabunud turistile, AirBNB vahendab majutuse renditeenust päevakaupa otse kinnisvaraomanikult öömajalisele, lisaks on ka levinud mitmesugused spordivarustuse ja jalgrataste vahetusteenused kuni tualetirendini (airPnP) välja. See loob täiesti uusi ärimudeleid ja ärisuhteid, mis panevad oma tegemisi ümber arvestama ka traditsioonilised teenusepakkujad.

4. Nutitelefonist saab rahakott

Ehkki paljudes eksootilistes riikides pole ka klassikalise krediitkaardiga tihti mitte midagi peale hakata, toob alanud aasta paljudesse lääneriikidesse elektroonilise rahakoti, mis on reisijate jaoks kõige mugavam. Maksad mobiilist kas Google´i rahakoti, Paypali, Bittorrenti või mõne muu maksevahendiga, mida ei saa tagataskust pihta panna. Muidugi on alati oht, et seesama nutitelefon koos kõigi virtuaalsete rahakottidega aetakse ära, aga vähemalt on raha selles küber-rahakotis varguse eest kaitstud.

5. Reisiplaneerimisel ütlevad sotsiaalvõrgud sõna sekka

Kõik reisijad on kogenud seda tüütut Myfriend´ide ehk sõbraks saada soovijate pealetükkivat käitumist mõnes sooja päikese riigis. Tavaliselt on need "sõbrad" pigem turisti raha peal väljas ja üritavad varem või hiljem naha üle kõrvade tõmmata. Hoopis kindlam on planeerida oma reisi juba enne minekut sotsiaalvõrgu abiga. Finnair lubab neil, kes seda soovivad, jagada oma istekoha juures oma Facebooki infot, KLM-il on ärireisijate jaoks lausa eraldi programm, et nad saaksid pikal lennureisil leida samade huvidega istmenaabri - vaata KLM-i Meet & Seat teenust. Sotsiaalvõrgust saab ka teada parima hotelli - vaata sõprade soovitusi näiteks Tripadvisoris või ennustab Google´i reklaamvõrgustik sinu varasemate huvide järgi, milliste reisipakkumiste juurde sind juhatada. Lisaks on hulk reisisaite alates Virtual Touristist, kust võib leida mõne sõbraliku kohaliku, kes natuke ümbrust näitab ja restoranikaaslaseks tuleb.

6. Uued lennuklassid tulevad

Japan Airlinesi uus klass: avaramad istmed, kuid "päris" äriklass veel pole.

Elu on juba niigi keeruline - lennukis on turisti, premium-, äri- ja 1. klassi kohad, aga klasse tuleb peagi juurde. Singapore Airlines toob sel aastal pakkumistesse oma neljanda reisijaklassi - mugavamate istmetega, kus saab natuke rohkem jalaruumi. Lufthansa ja Finnair tegid ka eraldi klassi, kus on äriklassi mugavust ja paindlikkust piletite tingimustes, aga lennukis istutakse mitte äriklassi, vaid premiumi-sarnastel istekohtadel. Japan Airlines´il on samamoodi lisaklass tulekul: äriklassist odavam hind ning kitsam iste, samas turistiklassist rohkem jalaruumi ja äriklassi toidud lennukis. Lennujaamas saab lisaks ka äriklassi ootesaali külastada.

7. Vaba laud restoranis või takso mobiiliäpp´iga

Populaarses restoranis laua reserveerimiseks saab aina tavalisemaks mõni populaarne mobiilirakendus, mis aitab reserveerida kellaajaliselt vaba laua muidu alati täis olevas populaarses söögikohas. Ka takso tellitakse enamasti nüüd mobiiliäpiga - kiire, lihtne ja ekraanilt saab isegi jälgida, kus tellitud auto juba on. vaata kasvõi seda eestlaste loodud rakendust - Taxify.

8. Perereisid, arvestades personaalsete huvidega

Reisibüroodest on endiselt kasu - kui lennupileteid oskab juba igaüks veebist otsida, siis kõigi pereliikmete huve arvestava puhkusereisi kokkupanek võib olla üks paras peavalu. Lisaks peab ju ka kohapeal organiseerima, et kõik sujuks. Selleks on olemas väiksed spetsialiseerunud reisibürood ja suuremate reisibüroode spetsialiseerunud agendid - nad leiavad reisil väiksematele pereliikmetele lõbustusparke, suurematele spordivõistlusi ja ostukohti ning leiavad kohapealt agendi, kes aitab, et kõik võõras riigis laabuks. Isiklik asjaajamine on paljudel juhtudel ikka veel au sees ja see pole vaid loteriimajutuse leidmine.

9. Automaathotellid, kus personali ei näegi

Vastupidiselt eelmisele trendile on üheks selle aasta trendiks ka hotellide automatiseerumine ehk personaalse teeninduse kadumine. Need, kes võõral maal ei taha või ei oska kohaliku personaliga suhelda, saavad jalutada hotelli, registreeruda hotelli mobiilist, avada oma nutitelefoniga toaukse ja puhata, suheldes teenindusega vaid mobiili- ja veebirakenduste kaudu. Personali ülalpidamise kulud on kallid - järelikult saab sellises automaathotellis hakkama odavamalt. Ka järjekorrad fuajees administraatorilaua taga on siis ajalugu. Ühest moodsaimast automaathotellist rääkisime Reisijuhis eelmisel aastal.

10. Otsinguagregaatorid teevad oma töö odavaima leidmisel

Kui varem võis odavaima lennupileti või hotelli leidmisel vaja minna terve öö pikkust tuhnimist erinevatel veebisaitidel ja foorumites, siis nüüd on ka selle töö jaoks kõlbulikud teenused saadaval. Selle asemel, et otsida lennufirmade kodulehtedelt või hotellide otsingusaitidelt, kasuta uusi teenuseid - näiteks Trivago või Alltherooms. Need koguvad sadadest veebidest otsingutulemused kokku, sorteerivad, analüüsivad ja esitavad paremuse järjekorras. Mitmed tunnid tuhnimist veebides ongi kokku hoitud. Trivago näiteks otsib 207-st erinevast saidist ja Alltherooms kombineerib kümneid erinevaid hotelli-, hosteli-, kodumajutuse ja muid saite, leides etteantud nõuetele vastava soodsaima öömaja.

Millised võiksid olla veel olulised trendid 2015. aastal? Kirjuta kommentaaridesse.