South China Morning Posti artiklis antakse teada, et Hiinas asuv Harbini Tehnoloogiainstituut on välja arendamas tehnoloogiat, mis paneb allveelaevad liikuma ülehelikiirusel nn superkavitatsiooni abiga.

Kõigepealt leiutas selle tehnika Nõukogude Liidu sõjatööstus, pannes allveelaeva nii-öelda õhumulli, mis vähendab takistust ja aitab kiiresti edasi kulgeda. Nõukogude sõjavägi valmistas selle tehnoloogiaga mõned torpeedod, mis saavutasid vee all rekordilise kiiruse 370 km/h.

See on muidugi ikka veel kaugelt aeglasem, kui loodetav 5800 km/h, millega jõuaks üle Vaikse ookeani paari tunniga. Kuid Hiina teadlased on nende kiirusteni peagi jõudmas. Uurimisrühma üks suur läbimurre on kunstlik vedelikmembraan, mis katab veealust sõidukit ja vähendab hõõrdumist.

Kui allveelaevade ülehelikiirusel tehnoloogia praktikasse kunagi jõuab, siis oleks võimalik "ületada" Atlandi ookean tunniga ja Vaikne ookean vähem kui paari tunniga.

Harbini Tehnoloogiainstituut ei oska veel öelda kuupäeva, mis ajaks ülehelikiirusel allveelaeva projekt ehitusküpseks saab, kuid vedelikumasinate professor Li Fengchen ütles ajalehele, et superkavitatsioon võib peagi saada reisijate kiire veealuse transpordi igapäevaseks vahendiks.

Huvi vana veealuse liikumise tehnoloogia vastu kerkis üles, kui hakati uuesti uurima võimalusi taastada ülehelikiirusel kommertslennud. Bostonis asuv insenerifirma Spike Aerospace loodab Mach 1,6 kuni 1,8 kiirusega (1706 kuni 1930 km/h) lende alustada 2018. aastal.