Teenus käivitub kõigil 11 tuhandel kommerts-reisilennukil, millele on paigaldatud Inmarsati satelliidiseadmed. Need on olemas 90 protsendil kõigist pikamaa-reisilennukitest.

"Tänu Inmarsati teenuste universaalsusele on võimalik uus lahendus käivitada kohe kõigil kommertslennukitel, mis kasutavad Inmarsati varustust," ütles Inmarsati tegevjuht Rupert Pearce.

Pärast seda, kui lend MH370 kadus 8. märtsil radariekraanidelt jäädavalt, imestasid paljud, et kõiki lennukeid ei jälgitudki automaatselt ja isegi nii suur asi nagu Boeing 777 võib täiesti jäljetult kaduma minna, jäädes ka radaritele nähtamatuks.

Lennuki asukoht kaotati sellepärast, et pardalolev side- ja raportisüsteem (ACARS) lülitati välja. See aga kogub asukohainfot, kõrgusinfot, salvestab kiirust ja edastab pardaandmeid Inmarsati võrku üle satelliidiühenduse.

Kuigi sideseadme väljalülitamine on ebatavaline, tehakse seda vahest ikka ja see pole üldse raske. Lüliti asub kas kokpiti seinapaneelil või esipaneelil.

Inmarsati operatsioonide juht Ruy Pinto selgitas, et mõnedel juhtudel peavad piloodid süsteemi välja lülitama, kui on oht, et elektrivõimsusest ei jätku parda elutähtsate seadmete tööks. Näiteks siis, kui pardal puhkeb tulekahju. Samuti on spekuleeritud, et lennukikaaperdaja lülitas süsteemi välja, et varjata lennuki asukohta.

Üle teatud tonnaaži peavad merelaevad edastama oma asukohta pidevalt kindla intervalli tagant, Inmarsat soovitab sellise regulatsiooni teha ka lennukitele. Praegu ei ole lennukid soovinud seda kasutusele võtta satelliiditeenuste liiga kalli hinna pärast.

Inmarsati ettepaneku järgi saavad lennufirmad teenuse tasuta ja ligi kolme miljoni dollarise kulu selle ülevalhoidmise eest võtab enda kanda satelliidioperaator. Kulud loodetakse tagasi teenida teiste tasuliste teenuste pakkumisest, ütles Pinto BBC-le.

Inmarsat tegi oma tasuta jälgimise teenuse ettepaneku vahetult enne Rahvusvahelise Tsiviillennunduse Assotsiatsiooni (International Civil Aviation Organization, ICAO) konverentsi Montrealis, mille teemaks ongi lennukite jälgimine. Nii ICAO kui Rahvusvaheline Lennutranspordi Assotsiatsioon (International Air Transport Association, IATA) otsivad mõlemad praegu lahendusi, kuidas lennukeid oleks võimalik paremini jälgida.

Teised lahendused, mida on samuti välja pakutud, puudutavad lennuki nn "musta kasti" akude võimsuse suurendamist, et need suudaksid vee all vastu pidada vähemalt 90 päeva praeguse 30 päeva asemel ja lennumeeskonna kõneluste salvestamise pikendamist "musta kasti" poolt senise 2 tunni asemel 20 tunnile.