Juba mõnd aega on valitsenud pilootide põud USA tsiviillennunduses, ka Pentagon kaebab, et neil napib pilootidest sõjalennunduses. Ja USA pole siin mingi erand, lennunduse turg on üleilmne ja on selge, et rikkaimad lennukompaniid on seni võimelised parimaid piloote kogu maailmast kokku värbama. Aasia turu järsk kasv on aga muu maailma kuivale jätmas.

Ja Boeing, arvestades seda, kui palju uusi lennukeid on tellitud ja tellimisel, arvestab, et järgmise kahekümne aastaga on vaja juurde leida enam kui pool miljonit uut eksperti, et kasvavat lennukiturgu ülal pidada.

Boeingu hinnangul on ajavahemikus 2016 -2035 kogu maailmas vaja juurde leida

  • 617 000 uut lennukipilooti
  • 679 000 uut lennukite hooldustehnikut
  • 814 000 uut inimest salongimeeskonda

Praegu peaks olema maailmas umbes 250 000 pilooti.

Enim kasvab vajadus Aasia ja Vaikse ookeani regioonis, järgnevad Euroopa ja Põhja-Ameerika. Kõige vähem kasvab vajadus uute pilootide järele Aafrikas ja Venemaal. Ometi ilmneb selle eesmärgi saavutamisega probleeme, sest näiteks Suurbritannias peavad lennukoolide õpilased oma väljaõppe eest peale maksma ja jäävad nii õpingute lõpuks ligemale 120 000 euroga miinusesse. Ja turg ei ole sugugi nii valmis kohe uusi piloote tööle võtma.

Kuid ka piloodi palk on siiski kõrge, ning piloodipõud sunnib palku veelgi tõstma. Lennukikapteni palk USA-s ületab 255 000 dollarit aastas, samas keskendub aga näiteks Emirates just USA-st pilootide ülesostmisele.

Kaks korda rohkem lennukeid

Boeing arvestab, et järgmise kahekümne aasta jooksul valmib uusi reisilennukeid 5,2 triljoni dollari väärtuses.

2015. aastal oli maailmas kokku 22 510 reisilennukit, 2035. aastal peaks olema juba liikluses 45 240. Kui aga arvestada, et vananenud lennukid tuleb järjest maha kanda, tuleb selles ajavahemikus juurde ehitada 39 620 uut lennukit.

Praegu on esikohal Põhja-Ameerika 6910 lennukiga, teisel kohal Aasia 6350 lennukiga, 2035. aastal peaks aga Aasias lendama juba 16 970, Põhja-Ameerikas 9820, Euroopas 7920 lennukit.

Konkureeriv Airbus on koostanud oma prognoosi sama ajavahemiku kohta, mis jääb alla Boeingu prognoosidele (vaja 32 430 uut reisilennukit ja enam kui 500 000 uut pilooti). Kuid ka Airbus ennustab üleilmse lennunduse kahekordistumist 20 aastaga, ennekõike just Aasia (Hiina ja Lähis-Ida) arvel.