Reisiajakirjanik Nikki Ekstein kirjeldab oma eelmise aasta reise South African Airwaysiga. Esimene lend sai alguse USA idarannikult New Yorgist ning suundus Lõuna-Aafrika Vabariiki Johannesburgi. Kahjuks ei läinud kõik nii, nagu ta oli oodanud. Sellepärast soovitab ta kõigil reisijatel jälgida lennufirmade ja lennujaamade edetabeleid, et võimalikke ebamugavusi vältida.

Nikki esimene reis kestis 15 tundi, mis on lennureisi kohta väga pikk aeg ning mugavused aitaksid seda kindlasti paremini üle elada. Kahjuks olid nii kohtventilatsioon kui ka eesistme küljes olev meelelahutusekraan katki ning olukord ei olnud oluliselt parem ka järgmistel reisidel. Koju jõudes saatis ta lennufirma klienditeenindusse kaebekirja vananenud varustuse ja ebasõbraliku teeninduse kohta ning üllatuslikult sai sealt kiire vastuse. Kiirest vastusest ja vabandamisest jäi siiski mulje, et ta ei ole sugugi ainus kaebaja, kompensatsiooniks andis lennufirma talle lennukrediiti. See kõik küll ei teinud kohutavaid reise paremaks, kuid inimlikkus ja sõbralikkus on lennufirmadega suhtlemisel Eksteini sõnul pigem haruldane.

Lennufirmade edetabel

Kiire kaebustele vastamine on ka põhjuseks, miks South African Airways platseerus viiendale kohale AirHelp 2018. aasta lennufirmade edetabelis. AirHelp nõustab reisjaid kompensatsiooninõuete taotlemisel lendude tühistamiste ja hilinemiste korral. Edetabel koostatakse aasta esimese kvartali tulemuste põhjal ning sinna kuulub 72 firmat, mille kohta on AirHelpil statistilist informatsiooni. Sel aastal koostati edetabelit juba kuuendat korda. Tabeli koostamisel võetakse arvesse kolme kriteeriumit: õigeaegsed lennud, teeninduse kvaliteet, mis põhineb usaldusväärsetel tagasiside veebilehtede kokkuvõtetel ja kaebustega tegelemine.

Siinkohal täpsustab AirHelpi nõustaja Ashley Raiteri, et kuigi South African Airwaysi varustus on vananenud ja teenindus ei ole suurepärane, siis nad tegelevad kaebustega ning nende lennud toimuvad tavaliselt õigel ajal. Raiteri lisab, et lendude hilinemisi tuleb alati ette, kuid oluline on lennufirma tegevus muutmaks olukorda kliendi jaoks võimalikult mugavaks.

10 parimat lennufirmat 2018. aastal

1. Qatar Airways (89% lendudest toimub õigel ajal)
2. Lufthansa (76%)
3. Etihad Airways (86%)
4. Singapore Airlines (85%)
5. South African Airways (85%)
6. Austrian Airlines (80%)
7. Aegean Airlines (90%)
8. Qantas (89%)
9. Air Malta (86%)
10. Virgin Atlantic (82%)

10 halvimat lennufirmat 2018. aastal

63. Jet Airways (65%)
64. Aerolineas Argentinas (85%)
65. Iberia (84%)
66. Korean Air (64%)
67. Ryanair (86%)
68. Air Mauritius (69%)
69. EasyJet (79%)
70. Pakistan International Airlines (61%)
71. Royal Jordanian Airlines (83%)
72. WOW Air (75%)

Firmad koostavad edetabeleid võttes arvesse erinevaid kriteeriume ning seega leidub nende vahel ebakõlasid. Näiteks Iberia, mis on siinses edetabelis kehva kaebustega tegelemise tõttu viimaste hulgas, oli eelmisel aastal FlightStatsi edetabelis hoopis parimate hulgas, kuid seal võeti arvesse ainult lendude õigeaegsust. Pigem negatiivseks näiteks võib tuua Delta Air Linesi, mis on lendude õigeaegsuse poolest kõrgel kohal, kuid kaebuseid pigem ignoreerib. Tihti lastakse klientidel pöörduda kohtusse, et maksta kompensatsiooniks kohtu määratud summa, mitte kliendi nõutud.

Lennujaamade edetabel

AirHelp koostab edetabelit ka lennujaamade kohta ning sinna kuulub 141 sihtkohta üle maailma. Selle tabeli puhul arvestatakse lennujaama tegevuste õigeaegset toimumist, teeninduse kvaliteeti ning online teenuste mugavust. Peamiselt arvestatakse tabeli koostamisel siiski kahe esimese aspektiga.

Raiteri seletab, et lennujaamad tegelevad väga erinevate probleemidega. Näiteks Põhjamaade lennujaamu tõmbab tabelis allapoole ilmastikuoludest tingitud hilinemised, kuigi teenindus ja koha välimus on suurepärased. Teiseks Põhjamaade lennujaamade probleemiks on kultuurile omane jahe suhtumine. Soojade ja avatud lõunamaalaste jaoks võib range ja otsekohene Põhjamaa turvamees ehmatav tunduda.

10 parimat lennujaama 2018 aastal

1. Hamad International Airport, Doha (DOH)
2. Athens International Airport, Athens (ATH)
3. Tokyo Haneda International Airport, Tokyo (HND)
4. Cologne Bonn Airport, Cologne, Germany (CGN)
5. Singapore Changi Airport, Singapore (SIN)
6. Nagoya Chubu Centrair Airport, Nagoya, Japan (NGO)
7. Viracopos International Airport, Campinas, Brazil (VCP)
8. Amman Queen Alia Airport, Amman, Jordan (AMM)
9. Guararapes-Gilberto Freyre International Airport, Recife, Brazil (REC)
10. Quito International Airport, Quito, Ecuador (UIO)

10 halvimat lennujaama 2018. aastal

132. Eindhoven Airport, Eindhoven, Netherlands (EIN)
133. Bordeaux Merignac, Bordeaux, France (BOD)
134. Edinburgh Airport, Edinburgh (EDI)
135. Boryspil International Airport, Kiev, Ukraine (KBP)
136. Manchester Airport, Manchester, United Kingdom (MAN)
137. Stockholm Bromma Airport, Stockholm (BMA)
138. Paris Orly, Paris (ORY)
139. Lyon–Saint-Exupéry Airport, Lyon, France (LYS)
140. London Stansted Airport, London (STN)
141. Kuwait International Airport, Farwaniya, Kuwait (KWI)

Raiteri lisab kommentaariks, et mõlemas edetabelis, nii lennufirmade kui ka lennujaamade puhul, on madalamate kohtade põhjuseks pigem kasvav konkurents, mitte konkreetse firma kvaliteedi langus. Oma töö olulisust ning vastutust mõistetakse üha paremini ning sellega koos parandatakse ka oma töö kvaliteeti.

Allikas: Bloomberg